مهدی برجی افزود: حوزه ارتباطات انسانی موضوع بسیار بااهمیتی است. روانشناسی به عنوان علمی که از فلسفه جدا شد ، کمتر از یک قرن است که به عنوان یک رویکرد علمی سابقه دارد. در یک قرن اخیر علم روانشناسی بیشتر بر روان رنجوری، روان پریشی و به طور کلی اختلالات و بیماریهای روان متمرکز بوده و شاید حدود30 سال است که به حوزه سلامت روان وارد شده است واکنون در علم جدید بیشترین تاکید در حوزه پیشگیری است.
وی ادامه داد: معلمان در خط مقدم حوزه سلامت روان فعالیت میکنند. اگر یک معلم بتواند ارتباط موثری با دانش آموز برقرار کند ، تاثیر بسزایی در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی در آینده خواهد داشت. اکثرا کسانی که دچار ناهنجاری یا بیماریهایی روانی میشوند غالبا در تعامل و ارتباط با اطرافیان خود دچار ضعف هستند. اگر بتوانیم کودکانی تربیت کنیم که توانایی تعامل و ارتباط موثر با دیگران را داشته باشند، کمتر دچار ناهنجاری رفتاری و روانی خواهند شد. ارتباط خوب معلم با کودک حتی در طول یک سال تحصیلی باعث میشود در سال های آینده از آسیبهای روانی و اجتماعی مصون بماند. معلمین در خط مقدم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی هستند و به کرات شاهد این بودیم که ارتباط موثر یک معلم با دانشآموز، حتی سرنوشت کودک را تغییر داده است.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: نحوه تعامل معلم با کودک نقش شگرفی در سلامت روان و بهبود یادگیری کودک دارد. در روانشناسی نیز برقراری ارتباط موثر با مراجع یکی از عواملی است که موجب اثربخشی درمان میشود و بخش زیادی از بهبودی متاثر از مهارتهای ارتباطی است. درصورتی میتوانیم معلم خوبی باشیم که در ابتدا با دانش آموز ارتباط موثر برقرار کنیم. برقراری ارتباط موثر با دانشاموزان حتی موجب کاهش شکاف نسلی نیز خواهد شد.












نظر شما